Τον τελευταίο καιρό ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχουνε αρχίσει να «φλερτάρουν» με την ιδέα της «vegan» διατροφής, είτε πρόκειται για λόγους υγείας είτε αυτό γίνεται εκ πεποιθήσεως.
Αυτό σημαίνει ότι οι επονομαζόμενοι vegans έχουνε διαμορφώσει τις διατροφικές τους συνήθειες σε ένα πρόγραμμα, το οποίο απορρίπτει το κρέας και όλα τα γαλακτοκομικά και ζωικά προϊόντα.
Η φιλοσοφία τους παρουσιάζει αρκετές διαφοροποιήσεις ανάλογα με τα διάφορα μέρη του κόσμου, αλλά σε γενικές γραμμές είναι αντίθετη στην οποιαδήποτε ζωική εκμετάλλευση. Η άποψή τους δηλαδή είναι ότι τα ζώα δεν ήρθαν στη γη για να αξιοποιηθούν από τον άνθρωπο, καθώς και ότι η εμπορευματοποίηση των ζώων δηλώνει έλλειψη σεβασμού προς τη ζωή των ζώων.
Γι’ αυτό το λόγο εκτός από προϊόντα διατροφής, δεν χρησιμοποιούν και οποιοδήποτε προϊόν έχει δοκιμαστεί σε ζώα. Ένας μεγάλος αριθμός vegans αρνείται να χρησιμοποιήσει ακόμη και είδη ρουχισμού που είναι φτιαγμένα από μαλλί ή δέρμα. Καθώς όμως τα ζωικά παράγωγα έχουν εισχωρήσει σε όλες τις πλευρές της καθημερινής ζωής, οι vegans αναγκάστηκαν να βρουν εναλλακτικές λύσεις προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Η διατροφή τους σήμερα με αντικαταστάσεις και χρήσεις προϊόντων σπάνια υστερεί σε κάτι. Μερικά από τα πιο δημοφιλή προϊόντα που χρησιμοποιούν είναι τα παράγωγα σόγιας, πηγή που τους προσφέρει τις αναγκαίες ποσότητες πρωτεϊνών και η μελάσα, ιδιαίτερα πλούσια σε σίδηρο. Το αβοκάντο ή η μπανάνα είναι εξίσου δημοφιλή καθώς λιωμένα λειτουργούν ως υποκατάστατο βουτύρου σε πολλές συνταγές ζαχαροπλαστικής.
Η διαφορά με τους vegeterians
Σε αντίθεση με τους vegans οι vegeterians μπορεί, όπως και οι πρώτοι, να μην τρώνε κρέας, ψάρι ή πουλερικά, αλλά συνηθίζουν να καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα ή οτιδήποτε μπορεί να γίνει από τα ζώα χωρίς να θανατωθούν. Δεν είναι απαραίτητα αλτρουιστές ούτε έχουν ως πρώτο κίνητρό τους υποχρεωτικά την αγάπη για τα ζώα.
Υπάρχουν πολλές κατηγορίες χορτοφάγων και ο λόγος που ποικίλουν είναι οι ατομικές πεποιθήσεις. Σε ορισμένες περιπτώσεις βασίζονται σε ηθικές επιλογές και σε άλλες περιπτώσεις υπαγορεύονται από τις διατροφικές ανάγκες ή μια απλή προτίμηση.
Μία παγκόσμια τάση
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες αναλύσεις από εταιρίες ερευνών αγοράς, ο αριθμός των vegetarians και των vegans έχει αρχίσει να λαμβάνει αυξητικές τάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στοιχεία της Mintel, μια παγκόσμια εταιρία που διεξάγει έρευνες άγορας, δείχνουν πως ήδη από το 2009 είχε αρχίσει να διαφαίνεται η επεκτατική τάση των χορτοφάγων. Μέχρι το 2013 το ποσοστό λανσαρίσματος προϊόντων με «ετικέτα για vegeterians» διπλασιάστηκε από το 6% στο 12%. Αντίστοιχα, την ίδια χρονική περίοδο στην περίπτωση των τροφίμων που απευθύνονται στους vegans το ποσοστό λανσαρισμάτων αυξήθηκε από το 1% στο 2%.
Όλα αυτά τα ποσοστά όμως δεν παρέμειναν σε «χαμηλά» νούμερα τα τελευταία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Innova Market Insights σε παγκόσμιο επίπεδο οι αριθμοί έφτασαν από το 2011 έως το 2015 το 60% στην περίπτωση των vegetarian προϊόντων. Όσο για τα vegan τρόφιμα, ο αριθμός τους κινήθηκε ανοδικά από το 1,5% το 2012 στο 4,3% το 2015.
Οι αυξητικές τάσεις δεν αποτελούν μόνο κομμάτι του παρελθόντος. Οι αναλυτές της Euromonitor International, μιας άλλης παγκόσμιας εταιρίας ερευνών αγοράς, εκτιμούν ότι ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των εν λόγω προϊόντων θα συνεχίσει μέχρι το 2020 σε ποσοστό άνω του 5%.